Pages

Saturday, 7 December 2013

ESP tu apa?

Assalamu'alaikum !

Apa tu ESP? Atau nama panjangnya Energizing Soy Protein. ESP nama pendek atau nama manja la kiranya. Okay berbalik kepada persoalan apakah ESP? Di dalamnya terkandung :-
--> Kacang soya yang tidak diubahsuai secara genetik (non-GMO) dan diproses di bawah suhu rendah.
--> Satu tin ESP (1kg) dihasilkan daripada 30kg kacang soya.
--> 22 jenis asid amino dan ia adalah satu-satunya di pasaran yang menyediakan 9 asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia.



Sebelum saya cita lanjut mengenai kebaikan yang ada di sebalik nama manja ESP ni, meh kita kaji dulu apa maksud ramuan yang terdapat di dalamnya.

Pertamanya berkaitan dengan non-GMO (Genetically Modified Organisms) yang terkandung dalam ESP. Apa beza GMO dengan non-GMO? Memang berbeza. GMO bermaksud organisma (waima tumbuhan atau haiwan) yang sudah diubahsuai kandungan genetiknya oleh manusia.

Faktor utamanya adalah kerana kita manusia perlukan makanan lebih banyak daripada yg pasaran boleh sediakan. Makanya pakar-pakar industri, para saintis cipta satu bahan yang dipanggil GMO tadi tu utk buat sesuatu organisma dapat diguna lebih awal. Sebagai contoh, GMO ni boleh membuat tempoh matang haiwan lebih cepat, tanaman cepat masak, buah lebih besar, kandungan minyak lebih banyak dll. Sebab utamanya untuk mengelakkan krisis kekurangan makanan.

Jadi, non-GMO (Non Genetically Modified Organisms) pula bermaksud sebaliknya la. Iaitu diamana genetik sesuatu organisma itu tidak di ubahsuai oleh manusia. Ia tumbuh secara semulajadi.

Hampir kesemua makanan seharian kita adalah GMO dan soya salah satunya. Soya dikatakan boleh mengurangkan risiko sakit jantung, bermula pada tahun 1999 lagi permintaan soya melonjak naik disebabkan kemampuannya untuk mengurangkan risiko sakit jantung itu. Disebabkan permintaan yang tinggi, hampir 96% produk soya yang kita ambil seharian hasil GMO kecuali yang memang ada tertulis organik atau non-GMO.


Kenapa GMO ni tak elok? Sebab bahan semulajadi dah bercampur dengan bahan kimia yang lain. Jadi dia dah sedia tak semulajadi walaupun sebelum diproses. Bukankah yang asli itu lebih baik?

Dan kalau kita lihat dari sudut Islam pula, bila kita ubah ciptaan Allah maka kita akan mendapat kesannya. Sebab apa yang terdapat di bumi ni baik di dalam kerak bumi sekalipun, Allah dah cipta sebaiknya. Kenapa perlu kita ubah? Islam sendiri mengajar supaya umatnya bersederhana dalam apa jua perkara terutamanya dari segi pemakanan.

Berbalik kepada cerita ESP Shaklee, memandangkan ESP juga salah satu produk yang dihasilkan daripada kacang soya maka kebaikan ESP juga dipersoalkan oleh sesetengah pihak yang tidak tahu cerita sebenar. ESP Shaklee terhasil daripada 100% non-GMO kacang soya, please take note! Shaklee memastikan kacang soyanya adalah yang semulajadi dan bebas daripada perubahan genetik. Sebagai contoh, jika tempoh matang yang diperlukan adalah 9 bulan maka 9 bulanlah masa yang Shaklee peruntukkan sebelum dituai.

Bagaimana pula yang dikatakan dengan ESP menghasilkan asid amino? Bukankah tubuh kita sendiri sudah menghasilkan asid amino. Ya, betul. Tapi tubuh badan kita cuma mampu untuk hasilkan asid amino yang tidak penting. Jadi untuk mendapatkan asid amino yang penting, ESP Shaklee ada jawapannya. Bukan satu tapi sembilan asid amino penting yang tidak mampu dihasilkan oleh badan kita tapi ada pada ESP Shaklee.

Okay dah cerita panjang lebar, kebaikannya akan saya cerita dalam entri yang seterusnya. Sebab kebaikannya terlalu tersangat teramat banyak. Rasa tak best pula kalau kita buat entri panjang-panjang tapi orang baca separuh ja. Kita stop kat sini dulu. Supaya anda semua dapat gambaran dulu apa itu ESP Shaklee. Lepas ni bila saya nak kongsi kebaikannya pula, tak ada la anda semua nak pertikaikan lagi sebab kita dah jelas tentang isi kandungannya yang bersih.

Roughly, ESP Shaklee sesuai untuk:-

  • Lelaki/perempuan
  • Ibu mengandung
  • Wanita selepas bersalin
  • Ibu yang menyusu
  • Wanita yang keguguran
  • Mereka yang menjalani pembedahan
  • Lelaki/Wanita yang mengalami masalah kesuburan
  • Warga tua
  • Kanak-kanak
  • Bayi
Bagaimana ESP Shaklee mampu bertindak di dalam badan semua peringkat umur, jantina dan keadaan? Nantikan entri seterusnya. Bagi yang berminat dan tak sabar nak tunggu entri seterusnya, boleh hubungi saya di :
Nurul Shakirah (FB)
0125687714 (pm/call/whatsapp/wechat)

Saya akan cerita detail. Dan, kalau anda nak guna ID saya untuk order sendiri pun boleh. Saya izinkan. [SID:1085565] Ya lah, saya paham maybe ada yang rumahnya dekat dengan Shaklee Centre so lagi jimat kalau dia pergi beli sendiri sebab akan jimatkan kos penghantaran. Lepas tu kalau anda nak free consultation daripada saya pun boleh, contact ja saya.

Mulakan dengan bismillah, percaya pada kuasa Allah :)

Nota tumit: Maklumat dan gambar diperoleh hasil daripada blog walking and google searching.

Regards,
Kira

No comments:

Post a Comment

ini kawasan saya . undangundang saya mengatakan "DILARANG MENGUMPAT + MENCARUT" kat sini . terima kasih !